NIEUWSBRIEF #015

Wat mag jij kosten voor je klant?

Tijdje geleden had ik Jort op bezoek voor advies over z’n website.

Hij vertelde dat hij zich graag 1 à 2 dagen per week wilde verhuren aan MKB-opdrachtgevers, als inhouse online marketeer.

Hij worstelde met het tarief dat hij daarvoor kon vragen. Sterker nog: hij zat het voor m’n neus zelf stuk te rekenen.

Klantwaarde

“Als ik 75 euro per uur vraag, dan dat is 600 euro per dag. Bij 2 dagen per week is dat 4800 euro per maand. Voor hetzelfde geld kunnen ze ook iemand fulltime in dienst nemen.”

Een voorbarige en onterechte conclusie, volgens mij.

Ik heb meerdere directiefuncties gehad en kan me een beetje inleven in de gemiddelde MKB-er met een loonlijst.

Bovendien: ik heb zelf ook wel eens meerdere dagen per week bij klanten gewerkt. Voor *kuch* € 100 per uur. Ka-tsjing, inderdaad.

Dus ik zette een paar dingen voor Jort op een rijtje.

  • Die MKB’er wil niet méér personeel.
  • Hij wil wel meer omzet – en dat vraagt om marketing.
  • Hij (of zijn personeel) heeft zelf geen tijd, sjoege of zin.
  • Bureaus? Geprobeerd: bakken met geld, geen resultaat.
  • Stagiaires? Goedkoop, maar ook geen resultaat.
  • Iemand in dienst nemen dan? Hm, da’s misschien een idee.
  • Maar goede allround marketeers zijn bijna niet te vinden.
  • Want ze freelancen allemaal, of werken bij bureaus.
  • En als je hem/haar vindt, dan is € 4800 per maand te weinig.
  • En zie er maar weer vanaf te komen als het niet werkt.

Ik ben geen business coach, maar Jort zat bij mij omdat we gingen bedenken hoe hij zijn website het beste kon optuigen.

En soms moet ik mensen dan vertellen wat ze écht waard zijn.

Jorts klanten kunnen wel tig redenen hebben om een freelancer dik te betalen voor 2 dagen per week, in plaats van iemand fulltime op de payroll te zetten. Zie het eerdere bulletlijstje.

En dan heb ik de meest voor de hand liggende reden nog niet eens genoemd, namelijk: als Jort een paar procent blijvende omzetstijging veroorzaakt, dan verdient die MKB’er hem dubbel en dwars terug.

Ik heb tegenwoordig een trucje

Als ik zo’n superslimme, door en door ervaren, maar aan alles twijfelende ZZP’er voor me heb, dan doe ik een toneelstukje.

Ik speel dan iemand die niet kan wáchten om klant bij hem of haar te worden.

Stel bijvoorbeeld dat ik met een communicatietrainer aan het werk ben. Dan trek ik blij verbaasd mijn wenkbrauwen op en roep ik iets als:

“Wát? Dus jij gaat mij leren hoe ik in meetings assertiever mijn punt kan maken? Zonder dat ik mensen voor het hoofd stoot? Maar zodanig dat ik mensen wél meekrijg in wat er moet gebeuren? Waardoor projecten beter gaan lopen? Waardoor mijn baas me meer gaat waarderen? Waardoor ik eindelijk die promotie krijg die ik al drie jaar wil? Snel, geef me je rekeningnummer!”

Jaja, ik ben een grapjas. Maar het werkt meestal wel.

Want seriously: je moet gewoon begriipen wat je je klant oplevert.

Soms is dat financieel rendement.
Soms bespaar je iemand een hele hoop koppijn.
En soms help je lang gekoesterde dromen en ambities te realiseren.

Als je dat snapt, snap je ook wat je op je website moet zetten. En dan ga je misschien ook anders kijken naar je prijzen en tarieven.

Hulp nodig? Check mijn aanbod onderaan deze mail en bel of mail me, dan kijken we (vrijblijvend) of ik iets voor je kan betekenen.

Groet!
Chris

Website-advies voor ZZPer en MKBer

Je las (de webversie van) een nieuwsbrief van moi – Chris Rommers

Je kan die nieuwsbrief ook direct ontvangen: meld je hier aan. Bonus: gratis e-book met conversietips.

Wil je een betere website en meer conversie?

Ik help je met:

Over mij: