Jouw LFPS (Laser-Focused Positioning Statement)
Een tijdje geleden stond ik op een trouwfeestje te praten met een heel aardige dame. Al gauw viel de klassieke vraag: “En wat doe jij?”

Ik ben niet verlegen maar ik vond het vroeger toch lastig om dat uit de losse pols uit te leggen. Tegenwoordig lukt het aardig, dankzij een bepaalde formule.
Schrik jij ook soms klammig wakker met vragen als:
- Wie is mijn ideale klant?
- Wat los ik nou eigenlijk op voor die klant?
- Ben ik daarin wel onderscheidend genoeg?
- En hoe leg ik dat uit op een netwerkborrel of feestje…
- …of erger nog: op mijn website?
Kijk dan eens naar de LFPS-formule van Jonathan Stark.
LFPS staat voor Laser-Focused Positioning Statement en de definitie daarvan luidt (vrij vertaald):
Een paar zinnen die mensen duidelijk maken wat jouw bedrijf doet, hoe zij daar beter van worden en waarom jouw oplossing zich onderscheidt. Deze omschrijving gebruik je niet per se letterlijk in je marketing, maar als basis voor verschillende boodschappen zoals een tagline, slogan of webteksten – of als je op een bruiloft probeert uit te leggen wat je doet.
Hieronder een paar links naar meer info, inclusief voorbeelden:
– So… what exactly is a LFPS, anyway?
– Three common mistakes when writing your LFPS
– Door lezers ingezonden statements en Starks feedback daarop
De LFPS is letterlijk een fill in the blanks-formule, maar toch is het nog een hersenkraker om ‘m voor jezelf te bedenken – want je wilt altijd veel meer vertellen dan er volgens jou in past.
Probeer het eens, zou ik zeggen. Het is sowieso een leerzame exercitie.
Groet!
Chris

Je las (de webversie van) een nieuwsbrief van moi – Chris Rommers
Je kan die nieuwsbrief ook direct ontvangen: meld je hier aan. Bonus: gratis e-book met conversietips.
Wil je een betere website en meer conversie?
Ik help je met:
- De contentsessie – in 1 dag op de rit met die webteksten van je
- De conversie-review – als je website geen leads of sales oplevert
- De consultcall – voor knaagvragen over je site en marketing
Over mij: