Met je niche en je ideale klant en je focus (en hoe je daar omheen kunt werken)
De sessie is koud 10 minuten bezig en hoppa, daar is-ie al:
“Ik moet me van mijn businesscoach richten op één doelgroep.”
Ze kijkt erbij als een puber die van mams tijdens het eten d’r iPhone moet wegleggen. Rollende ogen incluis.
Van mij hoeft het niet persé
Natuurlijk ben ik helemaal voor focus in je bedrijf en – want daar ga ik over – op je website en in je omringende marketing.
Maar dat wil niet zeggen dat al je klanten moeten voldoen aan hyperspecifieke criteria zoals, ik roep maar wat:
- gescheiden vrouw tussen 54-57 jaar uit Tiel
- kattenmens
- empty nest syndrome
- academische opleiding
- introvert en hoogsensitief
Da’s geen ideale klant, da’s een profiel voor een datingsite. Alleen nog even “houdt van lange strandwandelingen” toevoegen.
Tuurlijk, lekker als het kan, zo’n niche
Ik heb ze hoor, van die klanten met een heerlijk specifiek aanbod:
- De consultant die webshops helpt met snellere laadtijden
- De coach die moeders helpt als hun baby niet doorslaapt
- De online karate-trainer die je aan je volgende Dan helpt
Maar vaak is het niet zo overzichtelijk. En zeker in het begin moet je ook gewoon nog een beetje ontdékken wat je niche is.
En dan heb je een haakje nodig. Een kapstok. Een insteek.
Iets waardoor de puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Voor jezelf en voor bezoekers van je website.
Dat puzzelen is best ingewikkeld
Misschien lig je er zelf al een tijdje wakker van, die (ontbrekende) focus in je aanbod, doelgroep en marketing.
“Moet ik verschillende sites opzetten?”
“Moet ik stoppen met bepaalde diensten?”
“Of juist andere diensten gaan ontwikkelen?”
Om koppijn van te krijgen, right?
Maar luistert:
Je bent dit verhaal nou nog stééds aan het lezen…
Dus misschien wil het universum je iets vertellen…
Ik in ieder geval wel…
Kijken we samen of we er een mouw aan kunnen passen, bijvoorbeeld met een contentsessie.
Met die rollende-ogen-mevrouw ben ik er ook uitgekomen.
Groet!
Chris
(website-adviseur voor kattenmensen én hondenmensen)
Je las (de webversie van) een nieuwsbrief van moi – Chris Rommers
Je kan die nieuwsbrief ook direct ontvangen: meld je hier aan. Bonus: gratis e-book met conversietips.
Wil je een betere website en meer conversie?
Ik help je met:
- De contentsessie – in 1 dag op de rit met die webteksten van je
- De conversie-review – als je website geen leads of sales oplevert
- De consultcall – voor knaagvragen over je site en marketing
Over mij: