Zoek je ruzie?
Deel jij op je website wel eens een tik uit aan de concurrentie? Of een steek onder water?
De meeste ZZP’ers doen dat niet. Ze gaan liever uit van hun “eigen kracht” in plaats van te wijzen op de zwaktes van de concurrent.
Toch zijn er volop voorbeelden van marketing waarbij de concurrent wél op z’n nummer wordt gezet:
- In de Pepsi Challenge verkozen proevers keer op keer Pepsi boven aartsrivaal Coca Cola.
- Met de Get a Mac-campagne maakte Apple in 66 (!) commercials gehakt van Windows PC’s.
- Recenter: de commercial waarin BMW de vertrekkende eindbaas van Mercedes een fijn pensioen wenst.
Nou maak jij als ZZP’er geen tv-commercials. En online je concurrenten met naam en toenaam afbranden is niet handig.
Maar een beetje ‘conflictueuze communicatie’ kan best.
Als ik een business coach was, dan zou ik bijvoorbeeld gerust dit op mijn site durven zetten:
“10.000 euro voor een ‘next-level’ jaarprogramma waarin je je business coach vier keer persoonlijk spreekt? Tja, kan natuurlijk. Maar ik spreek je liever elke week – zodat je volgende maand al stappen maakt met je bedrijf.”
En als ik een Google AdWords-specialist was, dan zou ik zéker de volgende kop op m’n homepage knallen:
“Worden uw AdWords-campagnes beheerd door ‘Bureau Bodemloze Put BV’? Dan moeten we misschien ’s bellen.”
Je concurrent doet namelijk altijd dingen waar (potentiële) klanten minder van gecharmeerd zijn. En daar kun je best op inspelen.
Het moet bij je passen en je moet het natuurlijk onderbouwen. Maar saai is het in ieder geval niet: you’ve got their attention.
Wat denk je: iets voor jou? Of niet?
Groet!
Chris

Je las (de webversie van) een nieuwsbrief van moi – Chris Rommers
Je kan die nieuwsbrief ook direct ontvangen: meld je hier aan. Bonus: gratis e-book met conversietips.
Wil je een betere website en meer conversie?
Ik help je met:
- De contentsessie – in 1 dag op de rit met die webteksten van je
- De conversie-review – als je website geen leads of sales oplevert
- De consultcall – voor knaagvragen over je site en marketing
Over mij: