Ik was 14 en we zaten in dezelfde klas. Het plaatje op de pick-up was óf Woman in love van Barbra Streisand óf Avalon van Roxy Music, daar wil ik vanaf zijn. De spiegelbol aan het plafond draaide langzaam rondjes. En zij en ik ook, zo dicht tegen elkaar aan als ik maar durfde, op het dansvloertje in de garage waar de fuif werd gehouden.
“Chris, jongen,” dacht ik bij mezelf, “nou moet je het niet verknallen.”
Wat gold voor mij en Angela van de Poel, geldt ook voor jou en je websitebezoekers: je moet op het juiste moment de juiste move maken.
Inderdaad: weer een blog over call-to-actions
Ik schreef er pas nog eentje over call-to-actions onder blogartikelen.
Die zijn bedoeld om lezers verder je website in te trekken, en ze duidelijk te maken dat je niet alleen kennis weggeeft maar ook dingen verkoopt.
Maar dit artikel gaat over de real deal: de call-to-actions die zorgen dat websitebezoekers contact met je opnemen voor meer informatie over je aanbod.
Ik gebruik in dit stukje mijn eigen website als voorbeeld
Ik heb twee diensten waarvoor ik mensen eerst aan de telefoon wil hebben (en zij mij ook) voor ik ze verkoop: de contentsessie en de conversie-review.
Op die pagina’s stuur ik dus aan op een belafspraak of als we het beestje bij z’n naam noemen: een verkoopgesprek.
Voor veel ZZP’ers een vaste stap in het verkoopproces, dus ik dacht: laat ik eens opschrijven hoe ik mijn call-to-actions optuig en waarom ik dat zo doe.
(Voor mijn derde dienst, de consultcall, kun je via mijn website direct een afspraak inplannen en dat is dan ook meteen een ‘order’. Die call-to-action laat ik buiten beschouwing maar kijk gerust even hoe ik het daar doe.)
Niet dat ik op mijn site alles persé goed doe
Maar een paar basale dingen die ik toepas kun jij ook gebruiken, en wat betreft mijn eigen website ben ik in ieder geval minstens ervaringsdeskundige.
Ook als jouw diensten en de gewenste conversies heel anders zijn dan de mijne: lees toch even verder. Ik denk dat je er altijd wel iets mee kunt.
Meteen een belangrijke tip: link niet naar je contactpagina
Als je het goed doet, heb je op je website per dienst een aparte pagina.
Wat je dan niet moet doen, is aan het einde van al die dienstpagina’s naar je algemene contactpagina linken om lezers de volgende stap te laten zetten.
Zeg je “Dûh, dat snap ik ook wel”: toppio. Maar ik wed dat veel mensen nu een droog keeltje krijgen, want ik zie het echt héél vaak.
Gewoon niet doen: hou je websitebezoeker in de flow en zet de call-to-action op de dienstpagina zelf.
Okee, hoe ziet die call-to-action er dan uit?
Voor mijn ‘live’ adviesdiensten stuur ik op dus aan op een telefoongesprek.
Ik doe dat met een formulier aan het eind van beide dienstpagina’s, waarmee ik de bezoeker om zijn gegevens vraag, zodat ik een belafspraak kan maken.
Hieronder een screenshot van het formulier onderaan de pagina over de conversie-review, gevolgd door een uitleg per genummerd onderdeel:
1. Bruggetje tussen paginatekst en formulier
Een aanloopje om jou als lezer in de actiestand te krijgen. Ik probeer in je hoofd te kruipen: wat zijn je vragen en afwegingen nu? Vandaaruit geef ik het voorzetje.
2. Opmaak in kader
Het formulier staat in een kader dat het visueel onderscheidt van de rest van de pagina. Dat hoeft niet heel spannend, als maar blijkt: hier is het loket.
3. Vrijblijvend, vrijblijvend, vrijblijvend, vrijblijvend, vrijblijvend
In dit introotje zeg ik op wel vijf manieren dat een belafspraak vrijblijvend is. Je gaat met me kletsen, niet persé iets bij me kopen.
4. Foto van mezelf
Een gezicht bij de naam: zo zie dat je met een echt mens gaat bellen en met wie je daarna eventueel in zee gaat.
5. Het formulier zelf
Er zit geen hogere wiskunde achter mijn formulieren, maar ben je daar wel in geïnteresseerd, lees dan dit artikel van Conversion XL (ik doe een hoop verkeerd volgens dat artikel).
Voor mij geldt: ik vraag wat ik nodig heb voor het maken van een belafspraak en het telefoongesprek zelf, maar niet alle velden zijn verplicht.
De formulering ‘Waarom heb je belangstelling voor de conversie-review?’ is een bewussie. Ik zie dat als een soort conversatiestarter en het kan goede input opleveren voor het telefoongesprek.
6. Button
Daar kun je ongetwijfeld iets creatievers op zetten dan ‘Verzenden’ (en vaak lees je dat dat ook beter is voor de conversie) – maar weinig duidelijkers.
7. Verwachtingsmanagement
Altijd doen: vertellen wat er gaat gebeuren nadat mensen het formulier verzenden.
Wat je niet ziet: de bedankpagina en bedankmail
Na het verzenden van het formulier stuur ik de bezoeker door naar een aparte bedankpagina:
Het maakt het voor mij makkelijker om conversies en bezoekersacties terug te vinden in mijn website-statistieken, maar ook voor de bezoeker zelf is dit lekker duidelijk: het is gelukt.
Onderaan het formulier én op de bedankpagina kondig ik al aan dat de bezoeker per mail direct een kopie van zijn eigen bericht zal ontvangen.
Dat is een simpel, geautomatiseerd mailtje:
Waarom kunnen mensen me niet gewoon direct bellen?
Goeie vraag en om eerlijk te zijn: ik denk dat ik dat ga aanpassen en m’n telefoonnummer erbij ga zetten als extra contactoptie.
Nog niet zo lang geleden zat ik er niet op te wachten om out of the blue gebeld te worden, maar tegenwoordig ben ik er wat relaxter over.
En sommige mensen bellen gewoon liever, dus waarom niet?
Hoe doe jij dat op je website, met die call-to-actions?
Ben ik wel nieuwsgierig naar. Laat gerust een berichtje en eventueel een linkje achter in de comments. Wel zinvol hè, niet spammen.
Ook leuk voor andere lezers.
Als je aan het begin van dit blogje acuut heimwee kreeg naar de jaren 80: hier is Barbra en hier is Bryan. Those were the days.
Je las een blog van moi – Chris Rommers
Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.
Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:
- De contentsessie – in 1 dag op de rit met die webteksten van je
- De conversie-review – als je website geen leads of sales oplevert
- De consultcall – voor knaagvragen over je site of online marketing
Over mij:
Ik heb op mijn eigen lelijke website ooit bij alle diensten een apart kort contactformulier gezet. Dit werd bijna nooit gebruikt, in tegenstelling tot het algemene contactformulier. Ik heb dit daarom maar gewijzigd. Ik heb niet eerst testen gedraaid om die formulieren te verbeteren, dus ik zou het nog eens opnieuw kunnen doen.
Verder zou ik ook wel eens een multi-step formulier willen maken, waarbij er dus maar 1 veld wordt getoond en na het invullen er een ander veld verschijnt.
Heerlijke blog weer verder ;)
Ha Nils, daar kan ik me in jouw geval iets bij voorstellen. Jij hebt zomaar 10+ dienstenpagina’s, waarbij je prospects waarschijnlijk ook graag van jou horen wat ze nou eigenlijk nodig hebben. Ik heb maar 3 diensten en ook bij mij komt er wel eens een lead via het algemene contactformulier binnen. Dan is het vrijwel altijd iemand die de 2 live diensten heeft bekeken en graag wil afstemmen wat de beste voor hem/haar is.
Top artikel Chris.
Ik zie zeker elementen terug die ik ook gebruik, maar daarnaast ook punten die juist meer de aandacht moeten krijgen.
Daarnaast betrap ik mezelf er vaak genoeg op dat ik bezoekers toch doorstuur naar de contactpagina. Eigenlijk een zonde.
Het slimme bruggetje van de paginatekst naar het formulier kan je ook nooit maken als je ze doorstuurt naar de contactpagina. Ook dan is de flow weg.
Weer wat geleerd!
Thanks Roberto. En inderdaad, let it flow. :-)