Meer e-mailadressen verzamelen met je gratis weggever?

Gebruik je een gratis weggever om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief? Good for you. Maar het kan waarschijnlijk slimmer en beter. Op deze pagina lees je hoe je dat aanpakt.

E-mailadressen verzamelen = sprokkelen

Als je via je website elke dag één extra e-mailadres verzamelt, zijn dat er 365 per jaar. Twee? Ruim 700. Drie? Enfin, je snapt het.

Op deze pagina leg ik je uit hoe je dagelijks meer e-mailadressen kunt verzamelen, simpelweg door je gratis weggever slimmer, beter en vaker in beeld te brengen op je website.

Dat levert je zomaar honderden of zelfs duizenden extra e-mailadressen per jaar op.

Advies over je website

Geen tijd om nu alles te lezen?

Dit is nogal een lange pagina – sorry. Geen tijd om alles nu te lezen? Download dan alle tips in een handige PDF.

👇 Vul hieronder je info in en die PDF komt meteen naar je toe.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bonus: ik mail je elke dinsdag rond 14:00 uur een slimme tip over dingen als je website, online marketing, conversie, copywriting, positionering, enz. Daar kan je je natuurlijk met 1 klik weer voor afmelden. Maar dat doet bijna niemand.

Maak een goede visual voor je gratis weggever

Ook al is je weggever digitaal, toch helpt het om ‘m te visualiseren als je meer e-mailadressen wilt verzamelen. Gebruik je een e-book, dan kun je bijvoorbeeld een mockup laten zien:

Checklist bij het maken van een visual van je weggever:

  • Maakt de titel hebberig en nieuwsgierig?
  • Blijft de tekst leesbaar als je het plaatje klein maakt?
  • Steekt de visual goed af tegen de achtergrond van je site?
  • Lijkt je e-book op een ‘echt’ boek?
  • Staat je naam, bedrijfsnaam en/of logo erop?

Bonustip

Oud reclamewetje: foto’s van mensen die je ‘aankijken’ trekken aandacht. Gebruik bijvoorbeeld een foto van jezelf.

Hoe maak je zo’n 3D covertje om e-mailadressen te verzamelen?

Op Canva maak je makkelijk eerst een ‘platte’ versie. Via Adazing kun je die gratis omzetten naar 3D. Voor een tientje kun je daar ook een gevarieerde verzameling covers kopen. Die aanbieding krijg je vanzelf in de mail.

Je kunt ook zelf knutselen, met Pixlr, een soort online Photoshop. Onderstaand YouTube-filmpje geeft een goede uitleg:

Deze tips delen met je netwerk? Be my guest!

Maak een aparte pagina voor je weggever

Op veel websites wordt de gratis weggever op allerlei plekken aangeboden: op de homepage, in sidebars, enzovoorts. Prima. Sterker nog: op deze pagina geef ik zelf ook een opsomming van alle plekken waar je je weggever kunt laten zien.

Maar maak ook altijd een aparte pagina voor je weggever.

Dat is om verschillende redenen handig:

  • Je hebt een vaste plek om naartoe te linken, vanaf verschillende plekken op je website. Maar ook van ‘buitenaf’, zoals op social media, in gastblogs en in je e-mailhandtekening.
  • De bezoeker wordt niet afgeleid: de focus ligt op conversie. Je kunt je weggever met wat meer argumenten ‘verkopen’. Want ook al is het gratis, mensen laten niet zomaar hun e-mail achter.
  • In je statistieken kun je zien hoe vaak de pagina wordt bekeken. Als je dat weet, kun je ook de conversie meten van het e-mailadressen verzamelen en – indien nodig – werken aan verbetering daarvan.

Voor gevorderden: remarket je gratis weggever

Heb je substantiële bezoekersaantallen op je website en mag e-mailadressen verzamelen ook een beetje geld kosten? Richt dan een remarketing Facebook-advertentie op iedereen die wél op je site is geweest, maar nog niet op je lijst staat. Het eerste regel je met een Facebook-pixel in je site, het tweede door je lijst te uploaden naar Facebook. Met Mailchimp en Active Campaign kun je tegenwoordig zelfs je lijsten realtime aan Facebook koppelen in plaats van die te uploaden.

Hoe moet die aparte aanmeldpagina eruit zien?

Hieronder zie je een voorbeeld van een klant van mij:

Voorbeeld aanmeldpagina met gratis weggever

Of kijk even hoe die van mij eruit ziet: da’s op zich namelijk een prima voorbeeld.

Checklist voor deze aparte pagina met je gratis weggever:

  • Laat je titel en subtitel een voordeel communiceren.
  • Zorg dat de invulvelden zonder scrollen in beeld staan.
  • Zet de tekst en velden links en de visual rechts.
  • Maak de pagina eventueel deelbaar met share buttons.
  • Werkt de pagina ook goed op mobiele telefoons?

Goed om te weten

Volgens de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf mei 2018 geldt, moet je bij het e-mailadressen verzamelen duidelijk melden wat voor mails aanmelders kunnen verwachten.

Hier lees je meer over anti-spam regels

Deze tips delen met je netwerk? Be my guest!

De call-to-action voor je gratis weggever

Op deze pagina leg ik je uit op welke plekken in je website je je weggever kunt laten zien om ervoor te zorgen dat meer mensen ‘m aanvragen – en dus op jouw mailinglijst terecht komen.

Maar laten we het er ook even over hebben hóe je je weggever laat zien. Ofwel: hoe gaat je call-to-action eruit zien?

We hebben al een visual, met een (goed leesbare) titel die hebberig en nieuwsgierig maakt. Die gaan we sowieso gebruiken.

Maar het kan geen kwaad om er een extra tekstje bij te schrijven dat nóg duidelijker maakt waarom jouw weggever zo waardevol is.

Zoiets, bijvoorbeeld:

Gratis weggever - call to action (0)

Maar dat is nog niet echt een call-to-action. Want we willen dat mensen hun e-mailadres invullen, dus daar moeten we om vragen.

Dat kunnen we op twee manieren doen:

Manier 1: we laten de bezoeker direct zijn e-mailadres invullen, zoals in het voorbeeld hieronder.

Gratis weggever call to action (direct invullen van e-mailadres)

Manier 2: we laten de bezoeker doorklikken naar de aparte aanmeldpagina, zie het voorbeeld hieronder.

Call to action gratis weggever met doorklik naar aparte pagina

Wat is de beste manier?

“Direct invullen natuurlijk!”, hoor ik je denken. Maar dat is niet per definitie zo. Door mensen éérst te laten doorklikken naar een aparte pagina, laat je ze een actie beginnen. En onze hersens zitten zo in elkaar, dat we gestarte acties graag afmaken.

Aan de andere kant: dat betekent een extra handeling. En in het algemeen willen we bezoekers van onze website zo snel mogelijk hun doel laten bereiken. Dus wat is wijsheid?

Ik zal eerlijk met je zijn: your guess is as good as mine.

Dit soort dingen moet je eigenlijk testen. Maar testen is bewerkelijk en heeft alleen zin als je veel bezoekers en conversies hebt, anders krijg je geen betrouwbare resultaten.

Zelf kies ik er meestal voor om de bezoeker door te laten klikken naar de aparte aanmeldpagina. Dan hoef ik niet overal formuliertjes neer te zetten, wat toch altijd een beetje ‘gedoe’ is.

Let bij manier 2 wel op het volgende:

Maak het extreem duidelijk waarop mensen kunnen klikken. Ik zie op veel sites alleen maar een plaatje van een e-book staan. Daar blijk je dan op te kunnen klikken.

Dat is niet voldoende. Zet er een dikke button bij, of een duidelijke (onderstreepte) tekstuele link. Anders heeft de helft van je bezoekers überhaupt niet in de gaten dat ze kunnen doorklikken.