Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik blog niet voor de lol. Als ik stukkies schrijven écht leuk vond, dan was ik wel columnist geworden.

Nope: ik doe het voor de handel. En daarom staan onder al mijn blogs dezelfde, commerciële call-to-actions.

Wil jij dat ook? Lees verder, dan leg ik je uit hoe je dat qua inhoud, opmaak en techniek handig aanpakt.

Inhoud

Waarom commerciële call-to-actions onder je blog?

Als ik in de statistieken van m’n website kijk, zie ik heel veel bezoekers die maar één pagina bekijken, en vaak is dat een blogbericht.

Logisch:

  • Mensen googelen een vraag, vinden het antwoord in zo’n artikel: klaar.
  • Of ze vinden het antwoord niet en maken rechtsomkeert. Ook klaar.
  • Of ik deel een artikel via mail en social media, mensen klikken door, lezen het artikel en wederom: klaar.

Heel veel bezoekers vertrekken dus weer meteen. Ze hebben iets geleerd of even gelachen – maar ik schiet er niks mee op. Bij mijn klanten zie ik hetzelfde gebeuren en op jouw website is het waarschijnlijk niet anders.

Kijk, ik heb ooit 3 jaar in een kroeg gewerkt. Als mensen daar een krantje kwamen lezen, dan vroeg ik of ze wat wilden drinken. Op m’n site doe ik eigenlijk hetzelfde, met commerciële call-to-actions onder m’n blogs.

‘t Is hier geen bibliotheek.

Zijn lezers geïnteresseerd in die commercie?

Niet iedereen. Maar die call-to-actions staan er ook niet voor iedereen: ze staan er voor de mensen die mogelijk wél interesse hebben.

Dat klinkt simplistisch, maar je moet het zo bekijken:

Websitebezoekers die nooit, misschien of zeker klant worden.

Je website is er voor de oranje en groene bezoekers. Screw de rode bezoekers.

Kun je niet beter linken naar gerelateerde artikelen?

Da’s zeker een goed idee. Zowel qua betrokkenheid van de bezoekers van je website als voor je vindbaarheid in Google.

Tip: zet die links direct onder het artikel, boven het call-to-action gedeelte.

Mijn klant kindercoachopleider Tea Adema doet dat bijvoorbeeld zo:

Gerelateerde artikelen onder je blog

Gewoon op het handje, zonder plug-in. Werkt als een tierelier.

Maar: die links horen inhoudelijk bij het artikel, het is aanvullende informatie. Je call-to-actions kunnen daar nog steeds achteraan. Het bijt elkaar niet.

Inhoud van het call-to-action gedeelte onder je blogs

Het is niet altijd zo, maar in dit geval practice ik wat ik preach.

Daarom hieronder een screenshot van de call-to-actions onder mijn eigen blogs, gevolgd door een uitleg per genummerd onderdeel.

Welke call to actions zet je onder je blogs?

1. Duidelijke visuele afscheiding tussen artikel en call-to-actions

Belangrijk, anders heeft je artikel geen duidelijk eind en je call-to-action gedeelte geen duidelijk begin.

Ik gebruik een zigzag-scheidingslijn met ruim wit erboven en eronder. Omkadering of afwijkende tekstopmaak van het call-to-action gedeelte kan ook.

2. Kopje: “Je las een blog van {HIER JE (BEDRIJFS)NAAM}”

Da’s wel het minste dat je hoopt te bereiken: dat je (bedrijfs)naam blijft plakken. Ja, die naam staat ook bovenaan je site – maar daar kijkt je bezoeker nu niet.

Bonustip: plaats hier eventueel ook een fotootje van jezelf. Ik doe dat zelf niet hier, maar iets verderop staat m’n postzegel wel op de cover van m’n e-book.

Bij mijn klant Hilde Backus van wandelcoach.nl staat het zo:

Branding / naming call-to-action gedeelte blog wandelcoach.nl

3/4. Oproep tot interactie: reageren en/of delen

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Handig weetje: in WordPress-websites kun je lezers automatisch naar het reactieveld laten scrollen met een link waarbij je alleen #comment invult.

Comme ci:

Link naar commentveld van je blogartikel

Ik heb een zelfde trucje toegepast voor de oproep tot delen van het artikel (een ankerlink naar de share buttons), maar da’s te technisch om hier uit te leggen.

5. Je koopwaar

Hou het kort: je hoeft hier je diensten niet volledig uit de doeken te doen, dat doe je op de pagina’s waar je naartoe linkt. Meestal kun je in één zinnetje al aardig duiden waar een product of dienst over gaat, en wat het oplevert.

6. Aanvullende commerciële links

Sowieso een link naar je Over-pagina, maar ook: link(s) naar bewijsmateriaal van je kennis en kunde. Ik link naar m’n klanttestimonials, maar een portfolio of pagina met cases is natuurlijk ook perfect.

7. Link naar weggever of nieuwsbriefaanmelding

Ik neem aan dat je net als ik mensen graag op je mailinglijst krijgt. Dus als je een weggever hebt, laat ‘m hier dan zeker zien.

Ik gebruik een banner die naar een aparte aanmeldpagina leidt, dat vind ik het mooist en ik denk dat het het meest effectief is.

Heb je geen weggever, probeer dan toch om mensen op je lijst te krijgen met de belofte van meer interessante artikelen zoals ze net gelezen hebben. Niet geschoten is altijd mis.

8. Share buttons

Ik heb de lezer al gewezen op de mogelijkheid van delen, en hier kan-ie het daadwerkelijk doen. Ik gebruik de plugin Easy Social Share Buttons, maar vaak zitten share buttons al ingebouwd in WordPress-themes.

Opmaak van het call-to-action gedeelte onder je blogs

Zoals ik al eerder zei: zorg dat het call-to-action gedeelte ‘los’ staat van het artikel, door een duidelijke scheiding, omkadering of afwijkende tekstopmaak.

Maar hou het ook luchtig en kort. Geen wall of text: werk met kopjes, tussenkopjes, bullets en visuele elementen – lekker scanbaar dus.

In één keer dezelfde call-to-actions onder al je blogs

Moet je nou onder al je blogs die call-to-actions gaan copy/pasten? Niet als je met WordPress werkt.

Installeer de plugin Add Widget After Content (AWAC). Daarmee kun je een widget maken die onder al je blogartikelen dezelfde content laat zien.

Als je je call-to-actions een keer wilt aanpassen, hoef je dat dan dus ook maar op één plek te doen.

Maak call-to-actions meetbaar (voor de liefhebber)

(Beetje nerdy, maar ik zet het er even bij, voor de liefhebber. Als je het niet kan volgen, vergeet het dan maar.)

Als je hieronder op de call-to-action links onder mijn blog klikt, zie je een toevoeging achter alle links.

Bijvoorbeeld bij mijn Over-pagina:
https://chrisrommers.nl/over/?ref=blogfooter

Het blauwe is de eigenlijke URL, het rode is een toevoeging. De toevoeging verandert de bestemming van de link niet maar zie ik wel terug in mijn statistieken. Daardoor kan ik zien hoe vaak mensen doorklikken op mijn call-to-action links.

Dus wat ga je nu doen?

Check je blogartikelen, en meer specifiek: het einde van je blogartikelen.

Staat er niet zo’n sappig call-to-action gedeelte onder?
Of lopen je artikelen en je call-to-actions door elkaar?
Of – ook vaak aan de hand – staan er nog gedateerde call-to-actions in?

Aan de slag dan, ik heb het denkwerk al voor je gedaan.

Kijk ik morgen even hoe ver je bent.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: