Inkoppertje: schrijven is schrappen.

Er kunnen altijd minder woorden in een zin, minder zinnen in een alinea en minder alinea’s in een pagina.

En als je maar lang genoeg tekstschrijver bent, dan vertel je op een goeie dag aan je klanten dat ze product X of dienst Y niet eens op hun website moeten zetten.

Of zelfs überhaupt niet moeten verkopen.

Ondernemers zijn crea’s met veel ideeën

Als tekstschrijver kun je twee dingen doen, als er zo’n ondernemer tegenover je zit.

Je kunt driftig aantekeningen maken en je daarna terugtrekken achter je toetsenbord om het in goede banen te schrijven.

Of je zegt: “Joh, dat moet je allemaal niet willen.”

En dan ga je samen nadenken over wat er niet hoeft. Of in ieder geval niet meteen.

Dat overkwam me in 2017 steeds vaker

En omdat ik naast die tekstjes van me ook online marketing doe, adviseerde ik klanten ook dáárin dingen te schrappen.

“Nee, niet overstappen naar ActiveCampaign, Mailchimp is voorlopig goed genoeg.”
“Nee, niet je hele site omgooien. Gewoon drie goeie landingpages maken.”
“Nee, geen nieuw e-book. We maken een nieuw covertje voor je ouwe.”

Ik stond voor flip-overs en hoorde mezelf roepen: “Laaghangend fruit!”, “Quickwins!” en “Zullen we eerst even lekker van dik hout planken zagen?”

Inderdaad: bullshit-bingo-waardig, maar hé, in het vuur van de strijd.

Ik heb zelfs een digitaal tegeltje gemaakt voor zo’n (superleuke) klant met last van ideeëntsunami:
.

.
Het printje hangt nu met een magneetje op haar whiteboard.

En ik heb het daarna nog naar verschillende andere ondernemers gemaild, want ze hebben er allemaal last van.

Ik zelf ook trouwens.

Het is 23 december 2017

Beetje terugkijken, beetje vooruitkijken. You know the drill.

Ik heb weer op een rijtje gezet wat ik allemaal niet meer hoef te doen.

Het lukt nooit helemaal, maar elk jaar een beetje beter.

Als ik jou iets mag wensen, alvast voor 2018: probeer het ook eens.

Dingen laten, in plaats van doen.
Schrappen, in plaats van afvinken.
Selecteren, in plaats van stapelen.

Anti-voornemens, zeg maar. Het is echt lekker.

En als ik je nog iets mag wensen:

Geniet van de feestdagen.

En veel, heel veel geluk en plezier voor jou en de jouwen in het nieuwe jaar.

Want dáár kan je dan weer nooit genoeg van hebben.

Cheers.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: