“Draai ‘s om”, zegt je vriendin. En tegen de verkoopster: “Staat goed he?”

Staat goed? Donder op zeg, je krijgt amper lucht in die broek. En wat is dat met die zakken aan de zijkant?

Dan zegt de verkoopster – die er best leuk uitziet: “Ja, héél goed.”

En uiteraard kom jij die zaterdagmiddag thuis met een broek die je hooguit één keer zult dragen.

Je bent er zelf bij, je betaalt de rekening, je denkt dat je de goede beslissing neemt – en toch koop je een kat in de zak.

Dat kan je ook overkomen met een tekstschrijver.

Tekstschrijvers kunnen namelijk goed schrijven én goed luisteren

Ze snappen jou. Ze begrijpen precies wat je wilt vertellen. En ze hebben het gouden pennetje om dat heel mooi – veel mooier dan je zelf zou kunnen – op papier te zetten.

Je leest het en verdomd, dat is het. Dat is jouw verhaal. Kan zó op de site.

En daar gaan jij en je copywriter de bietenbrug op.

Die tekstschrijver heeft namelijk precies opgeschreven wat jij hebt verteld. Logisch dat het goed aanvoelt. Logisch dat jij het helemaal snapt.

Maar weet je wie het niet snapt? Je bent een intelligent persoon, dus je weet al wat ik ga zeggen.

Precies: de bezoeker van je website.

Denk je nou echt dat het iemand kan schelen dat je:

Beschikt over een “partnernetwerk waardoor wij ook diensten kunnen leveren die buiten de eigen scope liggen”?

Waarom zou je in vredesnaam diensten buiten je eigen scope leveren? En waarom heeft je tekstschrijver die vraag niet aan je gesteld?

“Innovatief, dynamisch, proactief, duurzaam en maatschappelijk betrokken” bent?

Jij en de rest van de wereld, vriend.

“Redundante technologie met hot-swappable componenten voor een gegarandeerde up-time van 99,8%” toepast?

Qué?

Die tekstschrijver heeft je geen oor aangenaaid

In ieder geval niet willens en wetens. Hij heeft je gewoon blij en tevreden willen maken. Of misschien heb je zelf je steentje bijgedragen met veel te veel correctierondes. Zou zo maar kunnen.

“Maar deze copywriter had aantoonbare schrijfervaring in mijn branche”

Misschien had je er eentje moeten zoeken die er aantoonbaar géén ervaring in had. Frisse blik en zo.

“En hij noemde zichzelf SEO-tekstschrijver”

SEO-tekstschrijvers bestaan niet.

8 kenmerken van een goede tekstschrijver

Hoe vind je dan wel een goede tekstschrijver? Dat is een redelijke vraag. Hier is een handige checklist:

  1. Hij stelt vervelende vragen
  2. Hij schrijft het niet op zoals jij het gezegd hebt
  3. Hij zegt soms zelfs dat het niet waar is wat je zegt
  4. Hij weigert bepaalde tekstaanpassingen door te voeren
  5. Hij gebruikt in je webteksten nooit de woorden “dynamisch” en “win-win”
  6. Hij gebruikt op zijn eigen website nooit het woord “sprankelend”
  7. Hij heeft het druk, dus je bent niet meteen aan de beurt
  8. Hij is anderhalf tot twee keer zo duur als andere tekstschrijvers

Bonustip

Heb je de laatste tijd ergens online een offerte aangevraagd of iets gekocht? Ga eens terug naar die website. Denk je dat het iets te maken had met de webteksten? Zo ja, neem dan nog een keer contact op met dat bedrijf. En vraag wie hun teksten schrijft.

Het punt is:

Als webteksten aanvoelen alsof je ze zelf geschreven zou kunnen hebben, dan zijn het geen goede webteksten. Hoe lekker het ook voelt. Dus zoek een tekstschrijver die jou wat minder goed begrijpt. Maar die wel precies snapt hoe hij jouw bedrijf moet verkopen. Desnoods by killing your darlings.

Je komt er wel overheen.

Zodra die teksten online staan en de offerteaanvragen via je site binnenkomen.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: