Jort trok een bijzonder moeilijk gezicht.

“Als ik dat tarief vraag, kunnen ze voor hetzelfde geld ook iemand fulltime in dienst nemen.”

Hij had net verteld dat hij zich graag 1 à 2 dagen per week wilde verhuren aan MKB-opdrachtgevers, als inhouse online marketeer.

Kijken wat nodig is, strategie bedenken en die dan uitvoeren.

Prima plan, dacht ik

Zijn veel MKB’ers mee geholpen.

Maar Jort zat het voor m’n neus zelf stuk te rekenen.

“75 euro per uur, dat is 600 euro per dag. Bij 2 dagen per week is dat 4800 euro per maand. Da’s een salaris.”

En zo kwam hij tot de voorbarige conclusie dat zijn potentiële opdrachtgevers dan beter iemand in dienst konden nemen. En dat ook liever zouden doen.

Nou ben ik vroegâh zelf werkgever geweest, soort van

Ik runde iemand anders z’n bedrijf en moest mensen aannemen en soms weer laten gaan. Na een tijdje ga je dan vanzelf VVD stemmen. Okee, not really, maar ik kan me wel een beetje inleven in de gemiddelde MKB-er.

Dus ik zette een paar dingen voor Jort op een rijtje.

  • Die gemiddelde MKB’er wil niet méér personeel.
  • Hij wil wel meer omzet, en dat vraagt om marketing.
  • Hij (of zijn personeel) heeft zelf geen tijd, sjoege of zin.
  • Externe bureaus? Geprobeerd: bakken met geld, geen resultaat.
  • Stagiaires? Ook geprobeerd: goedkoop, maar ook geen resultaat.
  • Iemand in dienst nemen dan? Hm, da’s misschien een idee.
  • Maar echt goede allround online marketeers zijn bijna niet te vinden.
  • Want ze freelancen allemaal, of werken bij bureaus.
  • Als je er al eentje vindt, dan kom je er niet met 4800 euro per maand.
  • En zie er maar weer vanaf te komen als het niet werkt.

Ik ben geen business coach hè

Maar Jort zat bij mij omdat we gingen bedenken hoe hij zijn site het beste kon optuigen. En soms moet ik mensen dan even vertellen wat ze écht waard zijn.

Jorts klanten kunnen wel tig redenen hebben om een freelancer dik te betalen voor 2 dagen per week, in plaats van iemand fulltime op de payroll te zetten.

Zie het eerdere bulletlijstje.

En dan heb ik de meest voor de hand liggende reden nog niet eens genoemd, namelijk: als Jort een paar procent blijvende omzetstijging veroorzaakt, dan verdient die MKB’er hem dubbel en dwars terug.

Ik heb tegenwoordig een trucje

Als ik zo’n superslimme, door en door ervaren, maar aan alles twijfelende ZZP’er voor me heb, dan doe ik een toneelstukje.

Ik speel dan iemand die niet kan wáchten om klant bij hem of haar te worden.

Stel bijvoorbeeld dat ik met een communicatietrainer aan het werk ben. Dan trek ik blij verbaasd mijn wenkbrauwen op en roep ik iets als:

“Wát? Dus jij gaat mij leren hoe ik in meetings assertiever mijn punt kan maken? Zonder dat ik mensen voor het hoofd stoot? Maar zodanig dat ik mensen wél meekrijg in wat er moet gebeuren? Waardoor projecten beter gaan lopen? Waardoor mijn baas me meer gaat waarderen? Waardoor ik eindelijk die promotie krijg die ik al drie jaar wil? Snel, geef me je rekeningnummer!”

Jaja, ik ben een grapjas. Maar het werkt meestal wel.

Want au sérieux:

Je moet gewoon goed snappen wat je oplevert voor je klant.

Soms is dat financieel rendement. Soms bespaar je iemand een hele hoop koppijn. En soms help je bij het uitkomen van lang gekoesterde dromen en ambities.

Als je dat in de smiezen hebt, dan weet je wat je op je website moet zetten.

En dan ga je misschien ook anders kijken naar de prijzen die je ervoor vraagt.

(Jort bestaat echt. Hij heet alleen geen Jort.)

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: