Een paar maanden geleden besloot ik alleen nog advies te verkopen en te stoppen met opdrachten die ook maar een béétje naar productie rieken.

Productie betekende in mijn geval: tekstschrijven, maar ook complete websites en e-mailmarketing projecten.

Mijn nieuwe motto: als ik er meer dan één hand voor uit mijn zakken moet halen, dan doe ik het niet.

Goodbye toetsenbord, hello flipover.

Het was niet de eerste keer dat ik me voornam alleen nog advieswerk te doen

Het stond al een tijdje op m’n Over-pagina en ik deed het ook al regelmatig.

Totdat er een doe-project voorbij kwam met veel vlees eraan, want dan ging ik toch weer voor de bijl.

Euro’s: je raakt eraan gewend.

Maar dit jaar – en eigenlijk ook al vorig jaar – namen de bijwerkingen van werken dusdanig niet te negeren vormen aan dat ik het knoopje definitief doorhakte.

Dan maar wat minder verdienen.

Wat? Is advieswerk dan minder lucratief dan productiewerk?

Bij mij wel. Per uur levert advieswerk meer op, maar per klant minder.

Bij productiewerk heb ik voldoende aan 10 à 20 klanten per jaar voor een respectabele omzet.

Bij advieswerk – in de vorm zoals ik het nu doe – moet ik minstens 100 klanten per jaar werven.

Dan hou ik al rekening met repeat business en naar beneden bijgestelde omzetambities.

(Aan alle meelezende business coaches: ik heb inderdaad nog wat denkwerk over m’n business model te doen. Maar voor nu is dit wat het is.)

100 klanten per jaar haal je niet uit je netwerk

Ik niet tenminste.

En ik heb wel wát Google-traffic op m’n website, maar niet genoeg (en ook niet van de juiste relevantie) om de benodigde aantallen leads te genereren.

Dus ik moest aan de bak met m’n marketing en daarom blog ik nu elke week.

Ik volg een simpel recept:

  • Elke dinsdagmiddag moet er een nieuw blogje op m’n website staan
  • Dat mail ik naar mijn lijst (kleine 800 adressen op moment van schrijven)
  • Ik deel het op Twitter, LinkedIn en Facebook (mijn duckface is niet Insta-proof)

Het werkt als een malle

Nu al, na anderhalve maand. Verderop laat ik wat cijfers en resultaten zien.

Maar. Het. Valt. Niet. Mee.

Met de eerste blogs was ik in doorlooptijd dagen bezig, en ik schrijf echt geen monsterblogs.

Het lijkt wel of ik aan minstens vijf blogs moet beginnen om er uiteindelijk eentje af te krijgen: er staan wel 50 halfbakken opzetjes in m’n Google Docs.

En dan heb ik het alleen nog maar over het schrijven:

Foto's bij je blogs zoeken: ook zo lekker

De laatste weken dwing ik mezelf om pas op maandag te gaan schrijven, om mezelf te trainen zo’n blog in één dag af te krijgen. Het gaat steeds beter.

Het is ook al een keer helemaal niet gelukt

Toen heb ik op die dinsdag tóch een nieuwsbrief verstuurd, met “Niet gelukt” als onderwerpregel.

Nou ja, nieuwsbrief – eigenlijk meer een verkoopmail:

Elke week bloggen... als het niet lukt.

Leuk geintje (en het leverde nog een klant op ook) maar daar kom je natuurlijk maar één keer mee weg.

Wat ik maar wil zeggen: ik snap hoe moeilijk het is, dat bloggen

Ik schud het ook niet uit m’n mouw.

Maar ik weet wel dat het werkt. Uit eigen ervaring, en door klanten die al jaren regelmatig bloggen.

Hieronder de website-statistieken van zo’n klant:

Niet piepen, gewoon doorbloggen.

Niet piepen, gewoon doorbloggen.

En die klant is echt niet de enige. Het is een wetmatigheid: meer bloggen = meer traffic. Of via Google (voornamelijk aan de hand in bovenstaande grafiek), of door mailen en delen op social media, of allebei.

Dus ik wist vantevoren dat het zou gaan werken. Het ging misschien even duren, maar als ik maar vol zou houden, dan kreeg ik ook zo’n lekker stijgend lijntje.

Het gaat sneller dan ik dacht

Want als je je blogs elke week naar je lijst mailt en deelt op sociale media, dan zie je meteen resultaat:

Elke week bloggen: sneller resultaat dan ik had verwacht

Bezoekersaantallen op mijn website, dit jaar t.m. 22 november

Natuurlijk zijn die pieken logisch als ik elke week een mail verstuur en m’n blog op social media deel, maar het leuke is: de pieken hebben een stijgende lijn.

Dat laat zich onder meer verklaren door het gegroeide aantal aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief sinds ik wekelijks blog:

Elke week bloggen leidt tot meer nieuwsbriefaanmeldingen

5x, pak ‘m beet

Maar ook – denk ik – door mijn nu veel meer frequente en consistente aanwezigheid op social media, met serieuze content.

Zet het ook financiële zoden aan de dijk?

Jazekers. En ook daarvoor geldt: veel sneller dan ik had verwacht.

Mensen die al lang op mijn lijst stonden maar tijden niks van me gehoord hadden, roeren zich en boeken mijn small, medium en large adviesdiensten.

Ook leuk (en onverwacht): een klant die – terwijl ze een tijd geleden al een contentsessie met me gedaan heeft – nóg een keer een halve dag wil sparren:

Herhaalopdrachten door vaker te bloggen

Kan ik zeker wat mee.

Nou gaan informatie en commercie bij mij schaamteloos hand in hand, dat helpt. Maar die informatie is wel nodig als vehikel voor de commercie: elke week een salesmail, dat gaat ‘m niet worden.

Waarom lukt het me nu wel, dat bloggen?

Ik heb wel eerder oprispingen van verhoogde blogactiviteit gehad. Toch bleef ik tot voor kort steken op een gemiddelde frequentie van één blogje per kwartaal.

Maar ik heb m’n draai gevonden in wat ik wil verkopen. Dat staat nu allemaal lekker sappig op m’n site en dus leid ik mensen met veel meer lol naar en door die winkel. Bloggen wordt daardoor een stuk leuker en minder halfslachtig.

Verder – heel zen – omarm ik het proces. Het doel is één blogje per week, in het vertrouwen dat ik daarmee m’n andere doelen bereik. Het is natuurlijk wel lekker dat statistieken en resultaten dat bevestigen, dat dan weer wel.

En, nieuw in dit theater: done is better than perfect. Dat helpt ook.

Kun jij het ook? En moet jij het ook?

Niks moet. En of je het kan, dat weet ik niet. Maar ga eens nadenken over frequentie en consistentie in je (content) marketing.

Het kunnen blogs zijn. Bloggen kun je leren en als je ermee wilt scoren in Google: SEO ook. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden.

Of zet elke dag iets zinnigs op je social media. Mooi voorbeeld: contentmarketeer Renske Holwerda die dagelijks zichtbaar is op LinkedIn.

Is schrijven niet je ding? Denk dan eens aan podcasts of video’s. Tip: schrijf ze dan ook uit als artikelen of laat dat doen.

Hoop reclame voor andere mensen, hierboven

Tja, zo gaat dat soms. En het is gemeend en gegund.

Maar je moet natuurlijk wel eerst de basis op orde hebben. Een goeie website dus, met een heel goed verhaal. En daar heb je mij dan weer voor.

Namasté.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉