Een paar maanden geleden besloot ik alleen nog advies te verkopen en te stoppen met opdrachten die ook maar een béétje naar productie rieken.
Productie betekende in mijn geval: tekstschrijven, maar ook complete websites en e-mailmarketing projecten.
Mijn nieuwe motto: als ik er meer dan één hand voor uit mijn zakken moet halen, dan doe ik het niet.
Goodbye toetsenbord, hello flipover.
Het was niet de eerste keer dat ik me voornam alleen nog advieswerk te doen
Het stond al een tijdje op m’n Over-pagina en ik deed het ook al regelmatig.
Totdat er een doe-project voorbij kwam met veel vlees eraan, want dan ging ik toch weer voor de bijl.
Euro’s: je raakt eraan gewend.
Maar dit jaar – en eigenlijk ook al vorig jaar – namen de bijwerkingen van werken dusdanig niet te negeren vormen aan dat ik het knoopje definitief doorhakte.
Dan maar wat minder verdienen.
Wat? Is advieswerk dan minder lucratief dan productiewerk?
Bij mij wel. Per uur levert advieswerk meer op, maar per klant minder.
Bij productiewerk heb ik voldoende aan 10 à 20 klanten per jaar voor een respectabele omzet.
Bij advieswerk – in de vorm zoals ik het nu doe – moet ik minstens 100 klanten per jaar werven.
Dan hou ik al rekening met repeat business en naar beneden bijgestelde omzetambities.
(Aan alle meelezende business coaches: ik heb inderdaad nog wat denkwerk over m’n business model te doen. Maar voor nu is dit wat het is.)
100 klanten per jaar haal je niet uit je netwerk
Ik niet tenminste.
En ik heb wel wát Google-traffic op m’n website, maar niet genoeg (en ook niet van de juiste relevantie) om de benodigde aantallen leads te genereren.
Dus ik moest aan de bak met m’n marketing en daarom blog ik nu elke week.
Ik volg een simpel recept:
- Elke dinsdagmiddag moet er een nieuw blogje op m’n website staan
- Dat mail ik naar mijn lijst (kleine 800 adressen op moment van schrijven)
- Ik deel het op Twitter, LinkedIn en Facebook (mijn duckface is niet Insta-proof)
Het werkt als een malle
Nu al, na anderhalve maand. Verderop laat ik wat cijfers en resultaten zien.
Maar. Het. Valt. Niet. Mee.
Met de eerste blogs was ik in doorlooptijd dagen bezig, en ik schrijf echt geen monsterblogs.
Het lijkt wel of ik aan minstens vijf blogs moet beginnen om er uiteindelijk eentje af te krijgen: er staan wel 50 halfbakken opzetjes in m’n Google Docs.
En dan heb ik het alleen nog maar over het schrijven:
De laatste weken dwing ik mezelf om pas op maandag te gaan schrijven, om mezelf te trainen zo’n blog in één dag af te krijgen. Het gaat steeds beter.
Het is ook al een keer helemaal niet gelukt
Toen heb ik op die dinsdag tóch een nieuwsbrief verstuurd, met “Niet gelukt” als onderwerpregel.
Nou ja, nieuwsbrief – eigenlijk meer een verkoopmail:
Leuk geintje (en het leverde nog een klant op ook) maar daar kom je natuurlijk maar één keer mee weg.
Wat ik maar wil zeggen: ik snap hoe moeilijk het is, dat bloggen
Ik schud het ook niet uit m’n mouw.
Maar ik weet wel dat het werkt. Uit eigen ervaring, en door klanten die al jaren regelmatig bloggen.
Hieronder de website-statistieken van zo’n klant:
Niet piepen, gewoon doorbloggen.
En die klant is echt niet de enige. Het is een wetmatigheid: meer bloggen = meer traffic. Of via Google (voornamelijk aan de hand in bovenstaande grafiek), of door mailen en delen op social media, of allebei.
Dus ik wist vantevoren dat het zou gaan werken. Het ging misschien even duren, maar als ik maar vol zou houden, dan kreeg ik ook zo’n lekker stijgend lijntje.
Het gaat sneller dan ik dacht
Want als je je blogs elke week naar je lijst mailt en deelt op sociale media, dan zie je meteen resultaat:
Bezoekersaantallen op mijn website, dit jaar t.m. 22 november
Natuurlijk zijn die pieken logisch als ik elke week een mail verstuur en m’n blog op social media deel, maar het leuke is: de pieken hebben een stijgende lijn.
Dat laat zich onder meer verklaren door het gegroeide aantal aanmeldingen voor mijn nieuwsbrief sinds ik wekelijks blog:
5x, pak ‘m beet
Maar ook – denk ik – door mijn nu veel meer frequente en consistente aanwezigheid op social media, met serieuze content.
Zet het ook financiële zoden aan de dijk?
Jazekers. En ook daarvoor geldt: veel sneller dan ik had verwacht.
Mensen die al lang op mijn lijst stonden maar tijden niks van me gehoord hadden, roeren zich en boeken mijn small, medium en large adviesdiensten.
Ook leuk (en onverwacht): een klant die – terwijl ze een tijd geleden al een contentsessie met me gedaan heeft – nóg een keer een halve dag wil sparren:
Kan ik zeker wat mee.
Nou gaan informatie en commercie bij mij schaamteloos hand in hand, dat helpt. Maar die informatie is wel nodig als vehikel voor de commercie: elke week een salesmail, dat gaat ‘m niet worden.
Waarom lukt het me nu wel, dat bloggen?
Ik heb wel eerder oprispingen van verhoogde blogactiviteit gehad. Toch bleef ik tot voor kort steken op een gemiddelde frequentie van één blogje per kwartaal.
Maar ik heb m’n draai gevonden in wat ik wil verkopen. Dat staat nu allemaal lekker sappig op m’n site en dus leid ik mensen met veel meer lol naar en door die winkel. Bloggen wordt daardoor een stuk leuker en minder halfslachtig.
Verder – heel zen – omarm ik het proces. Het doel is één blogje per week, in het vertrouwen dat ik daarmee m’n andere doelen bereik. Het is natuurlijk wel lekker dat statistieken en resultaten dat bevestigen, dat dan weer wel.
En, nieuw in dit theater: done is better than perfect. Dat helpt ook.
Kun jij het ook? En moet jij het ook?
Niks moet. En of je het kan, dat weet ik niet. Maar ga eens nadenken over frequentie en consistentie in je (content) marketing.
Het kunnen blogs zijn. Bloggen kun je leren en als je ermee wilt scoren in Google: SEO ook. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden.
Of zet elke dag iets zinnigs op je social media. Mooi voorbeeld: contentmarketeer Renske Holwerda die dagelijks zichtbaar is op LinkedIn.
Is schrijven niet je ding? Denk dan eens aan podcasts of video’s. Tip: schrijf ze dan ook uit als artikelen of laat dat doen.
Hoop reclame voor andere mensen, hierboven
Tja, zo gaat dat soms. En het is gemeend en gegund.
Maar je moet natuurlijk wel eerst de basis op orde hebben. Een goeie website dus, met een heel goed verhaal. En daar heb je mij dan weer voor.
Namasté.
Je las een blog van moi – Chris Rommers
Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.
Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:
- De contentsessie – in 1 dag op de rit met die webteksten van je
- De conversie-review – als je website geen leads of sales oplevert
- De consultcall – voor knaagvragen over je site of online marketing
Over mij:
Hi Chris,
Ik ben mezelf nog steeds aan het opladen om ook regelmatig te gaan bloggen. Ik ben overtuigd dat het helpt om klanten te krijgen. Maar dat opladen mag niet te lang duren. Heb je tips? Een virtuele schop onder mijn kont?
Ik mis focus. De teksten voor de nieuwe website vragen inspiratie en de blogs. Soms weet ik niet waar en hoe te beginnen.
En daarnaast zit ik nog te broeden op een testimonial voor jou. Komt er aan hoor, maak je geen zorgen. Misschien moet ik eerst regelmatig gaan bloggen om ook het resultaat daarvan te kunnen delen in die aanbeveling voor jou interventies.
Enfin, ik ga weer opladen en jij veel succes met het volhouden.
Ha Anita, voor blogtips en -inspi > zie deblogacademie.nl/blogtips – en da’s de laatste link die ze van me krijgt dit millennium. ;-) En first things first he: die testimonial kan wel wachten. :-)
Ha Chris,
Mijn draai vinden in wat ik wil verkopen, en dat lekker sappig op mijn site zetten: dat wil ik ook!
Gelukkig ga jij mij daar in januari bij helpen. Ik zie er naar uit.
Same here Ineke. :-)
“Done is better than perfect”. Die ben ik ook meer aan het toepassen ;) Minder op je to do list zetten en “blokken” inplannen in je agenda.
Ik heb zelfs geen todo-list meer. Next level luiwammes. ;-)
Waar ik ook nog benieuwd naar ben, Chris, is of het aantal nieuwsbrief opzeggingen ook stijgt of zal stijgen nu je wekelijks een nieuwsbrief verstuurt. En of je verhoudingsgewijs een verbetering van de engagement-rate (opens én clicks) ziet of blijft zien. Time will tell. Als je het volhoudt, dat wekelijks bloggen. ;-)
Afmeldingen liggen nu tussen 0,5 en 1 procent, dus dat is wel netjes. Het is natuurlijk ook een klein en relatief betrokken lijstje (ik heb niet geadverteerd om aan adressen te komen of zo). Ik vermoed dat regelmatig mailen juist het aantal afmeldingen laag houdt (en de content moet natuurlijk ook okee zijn).
Opens & clicks zijn ook nog hoog, maar again: klein lijstje, dan is dat vaak zo. Volhouden is inderdaad de uitdaging, maar er ligt nu wel een plan onder (als in: ik weet waarom en waarvoor ik het doe) en dat maakt het makkelijker, ook als het moeilijk is. ;-)
En het heeft ook te maken met de fase waarin je zit met je online marketing he. Ik zit feitelijk – met m’n nieuwe soort diensten – nog in de opstartfase: ik moet er gewoon nog een tijd aan trekken. Als er over 1 of 2 jaar 50 of 100 blogs online staan die autonoom voor traffic zorgen, dan komen de overwegingen om de hoek kijken over hoe vaak het nog nodig is – de afweging die jij recent ook gemaakt hebt, en die ik ook zie bij klanten die al langer bloggen. Dus inderdaad… time will tell. ;-)
Bedankt nog voor je uitgebreide reactie, Chris! Zie ‘m nu pas…
Inderdaad netjes, het afmeldingspercentage. En lekker veel opens & clicks. Maar klopt wat je schrijft: vaak respectievelijk laag en hoog bij een kleine, betrokken lijst.
Leuk geschreven blog!
Dankjewel Tim. :-)