Peter van Soest doet met plezier waar jij het zuur van krijgt. Hij snapt dingen die jouw linkerhersenhelft weigert te hendelen. Hij veert op als jij denkt: “Ik moet geloof ik even gaan liggen.”

Peter regelt namelijk je boekhouding.

Je BTW, je jaarrekening, je inkomstenbelasting – de hele mikmak. Met een grote glimlach en financieel advies als bonus.

Zijn kantoor heet De Vrolijke Boekhouder.

Ik heb ‘m nog nooit op een stropdas kunnen betrappen.

Maar alle gekheid op een stokje:

Met grapjes komt Peter natuurlijk niet aan nieuwe klanten. Dus hij wil graag leads via zijn website en daar hadden we het pas geleden over, in een skype-gesprek.

Peter had wat bedacht: podcasten

In lekker compacte audio-opnames – een paar minuutjes, max – behandelt hij een boekhoudkundig onderwerp.

Bijvoorbeeld over wanneer, waarom en hoe je een creditnota maakt:

Goed verhaal. Lekker kort.

Hij neemt de podcasts op met een niet mis te verstane USB-microfoon…

USB-microfoon voor podcasts

…en zet ze op SoundCloud (YouTube voor audio) waarmee hij de podcasts ook weer makkelijk en gebruiksvriendelijk in zijn eigen website kan inbedden.

Super idee. Maar.

Ik adviseerde Peter om de content niet alleen in de vorm van audio in te zetten, om verschillende redenen:

  1. Google, natuurlijk — In zijn podcasts beantwoordt Peter boekhoudvragen waar ZZP’ers zich suf op googelen. Maar om via Google gevonden te worden heb je (in het algemeen) toch echt geschreven tekst nodig.
    .
  2. Veel mensen lezen liever — En Peters podcasts zijn niet van het soort dat je onder het joggen of strijken afluistert. Ze geven kort antwoord op specifieke vragen, het zijn geen lange verhalen of interviews.

Moet Peter dan dubbel werk gaan doen?

Het is niet voor niets dat Peter zijn content inspreekt: het is veel sneller dan schrijven. Alsnog die podcasts gaan uitschrijven zou een beetje suf zijn.

Dus ik zei tegen Peter: “Besteed het uit.”

Er zijn namelijk zat tekstschrijvers die op basis van zo’n podcast:

  • een Google-vriendelijk artikel kunnen schrijven
  • inclusief alle meta-dingetjes die daarbij horen
  • er een plaatje bij opzoeken
  • en het in je website zetten

Sommige full service* tekstschrijvers kunnen het artikel zelfs via je nieuwsbrief versturen en delen op je social media. En anders heb je daar weer VA’s voor.

(* Even opletten, tekstschrijvert: heb je ‘m?) 

Ik ken een hoop goede tekstschrijvers en met een van hen is Peter nu aan de slag. Als het goed is vind je binnenkort de eerste podcast/blog-combi’s op zijn website.

Dat kost inderdaad geld

Maar daar kun je prima redelijke afspraken over maken, want zo’n podcast is voor een tekstschrijver een fijne en efficiënte briefing.

Mogelijke opbrengst speelt natuurlijk een rol. Peter werkt met abonnementen en klanten blijven lang bij hem: een hoge customer lifetime value, noemen we dat. Hij kan dus wat investeren in z’n marketing.

Kun jij dat ook doen, podcasts en geschreven blogs combineren?

Tuurlijk. Het hele principe is trouwens ook van toepassing als je video’s maakt.

Maar ik denk dat ‘hybride’ podcasten/bloggen of vloggen/bloggen vooral goed werkt als je iets levert waar veel praktische vragen over bestaan – vragen waarop mensen de antwoorden zoeken in Google.

Bij Peter is dat een inkoppertje: hij krijgt die vragen elke dag van zijn klanten. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan liggen de vragen nóg voor het oprapen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Facebook-groep als ZZP’er, durf te vragen:

Mogelijk podcast-onderwerp 1

Mogelijk podcast-onderwerp 2

Mogelijk podcast-onderwerp 3

Mogelijk podcast-onderwerp 4

Mogelijk podcast-onderwerp 5

De oogst van 2x scrollen in Facebook-groep ‘ZZP’er, durf te vragen

En een zoektermenonderzoek-tool als Answer The Public levert op basis van één ingevoerd trefwoord al een sloot aan vragen op:

Answer The Public - Onderwerpen om over te bloggen, podcasten of vloggen

Type op answerthepublic.com een trefwoord in en je krijgt een s*load aan vragen terug die je kunt beantwoorden in je podblogs (klik op de afbeelding voor een vergroting – opent in nieuwe tab)

Over een tijdje heeft Peter veel meer leads

Dat weet ik nu al, want Peter heeft het zichzelf makkelijk gemaakt.

Iedere 2 weken komt een kwalitatief stukkie SEO-content op z’n site, en wordt dat verspreid via zijn nieuwsbrief en social media.

Als Peter slim is (en dat is-ie) zet hij ook nog consistente call-to-actions onder iedere blog. En regelt hij dat zoveel mogelijk bezoekers zich via een weggever aanmelden voor zijn nieuwsbrief.

Het is niet ingewikkeld. Als je elke dag 50 sit-ups doet, krijg je een sixpack. Als je doet wat Peter doet, krijg je leads. Maar dan zonder de spierpijn.

Moraal van het verhaal?

  • Dat je content in meerdere vormen kunt gieten.
  • Dat je er dan meer en langer plezier van hebt.
  • Dat consistentie bleeping belangrijk is.
  • Dat je niet alles zelf hoeft te doen.
  • Dat je sommetjes kunt maken over uitbestedingskosten vs. opbrengsten.

En dat ik m’n klanten slimme adviezen geef natuurlijk. Dat ook.

PS: Terwijl ik bezig was met dit artikel, liep ik tegen een LinkedIn-post aan van contentmarketeer Renske Holwerda, over ongeveer hetzelfde onderwerp. Ook leuk om te lezen (inclusief reacties en discussie eronder).

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: