Heel af en toe vraagt een klant of ik een koude acquisitie-mail kan schrijven.

Moeilijk.

Voor de goede orde: een acquisitie-mail is een sales e-mail, geen marketing e-mail.

Je mailt niet in bulk naar een grote lijst adressen, maar één op één, gericht aan geselecteerde suspects of prospects.

En je noteert alvast in je agenda dat je die e-mail over een paar dagen nabelt (want je hoopt wel op een directe reactie, maar dat gebeurt eigenlijk nooit).

Waarom zijn koude verkoopmails moeilijk?

De persoon die je mailt kent jou niet. En hoewel jij denkt dat je hem goed van dienst zou kunnen zijn, is-ie waarschijnlijk ook niet geïnteresseerd in je aanbod.

Het heet niet voor niets koude acquisitie.

Vind je koude verkoop per e-mail ouderwets? Of opdringerig?

Kan wel wezen, maar hele volksstammen noeste verkopers rammen er wekelijks tientallen sales e-mails uit. En bellen ze na.

Leuk is anders, maar het werkt – als je het maar vaak doet en consistent opvolgt.

Ik heb geen algemeen acquisitie-mail voorbeeld voor je

hoewel ik daar ook nog een keer een blogje over wil schrijven.

Maar deze keer gaat het over een heel specifiek voorbeeld van een koude verkoopmail.

Dat voorbeeld is niet geschikt voor iedereen. Maar áls je er wat mee kan, dan is-ie goud waard.

You can thank me later.

De voorbeeld sales-mail, uit mijn eigen praktijk

Ik stuurde die sales-mail naar een business coach, die ik volg via haar nieuwsbrief.

Die nieuwsbrief is leuk: enthousiast, authentiek en goeie tips. Maar er mankeert wat aan.

Het zijn namelijk lange mails. Dat is op zich niet het probleem: teksten mogen lang zijn, zolang ze maar blijven boeien.

Maar omdat die coach nauwelijk witregels gebruikt, ontstaat het wall of text fenomeen: een gigantisch blok aaneengesloten tekst, dat je elke lust tot lezen ontneemt.

Da’s niet lekker voor je mailings: je krijgt minder kliks, dus minder conversies en waarschijnlijk meer afmeldingen.

Iedere tekstschrijver weet dat je dat makkelijk op kunt lossen: je hakt dat blok tekst gewoon op in korte alinea’s van maximaal 2 of 3 zinnen. Of zelfs één zin. En als je die laatste dan af en toe vet maakt, heb je meteen tussenkopjes.

Dus ik stuurde haar het volgende mailtje, in reply op een van haar mailings:

Voorbeeld koude acquisitie email

Briljant mailtje, al zeg ik het zelf

Want:

  • Ik begin met een complimentje – maar niet over the top
  • Ik val met de deur in huis, nog in dezelfde zin: ik heb advies voor je
  • Ik meld dat haar mails een probleem hebben
  • Ik gebruik daarbij een stoere vakterm (maar leg ‘m wel meteen uit)
  • Ik geef het advies voor de oplossing
  • Ik laat haar zien hoe dat werkt door in haar originele mail (onderin mijn reply) de tekst in korte alinea’s te verdelen
  • Ik laat nog even merken dat ik business coaches een beetje snap (want ze werken allemaal met VA’s en ze werken allemaal met e-mail sequences)

Wat ik vooral niet doe:

  • Ik maak er geen lange mail van
  • Ik maak er geen formele mail van
  • Ik probeer niks te verkopen

Amper een sales-mail, zou je zeggen

Ik zal je eerlijk bekennen: ik had ook geen commerciële bijbedoelingen.

Maar terwijl ik aan het typen was, wist ik al: dit hulpvaardige mailtje is eigenlijk gewoon een verkoopmail.

Een wolf in schaapskleren.

Die business coach moest wel reageren.

En dat deed ze ook

Binnen een paar uur kreeg ik deze eerste reactie:

Reactie 1 op koude sales mail

En vijf minuten later volgde deze mail:

Hatseflats.

“Leuk Rommers, maar wat moet ik er mee?”

Nou, als je zelf ook tekstschrijver bent, zou ik zeggen… dûh!

Maar ook als je geen tekstschrijver bent, kun je dit vertalen naar je eigen praktijk.

Paar voorbeeldjes:

  • AdWords-specialist: je ziet slechte Google-advertenties voorbij komen. Mail een betere advertentietekst en een keyword-adviesje.
    .
  • Webdesigner: je ziet een knoepert van een technische fout op een website. Mail de oplossing, met het scriptje of stukje code dat daarvoor nodig is.
    .
  • PR-bureau: je ziet op een persberichtensite een baggerpersbericht. Mail een perfect geredigeerde versie van dat bericht naar dat bedrijf.

Enzovoorts.

Nee, je bent Sinterklaas niet

Maar probeer het ‘s, een keer of tien of zo. Je belt niet na: die tijd investeer je in wat research en je gratis mini-dienstje.

Als één mailtje tot een klant leidt, is dat een conversie van 10%. Zonder nabellen.

De meeste verkopers zouden daarvoor hun moeder van een flat gooien.

Met een boogje.

Succes.

Dit blog delen met je netwerk? Be my guest! 👉

Je las een blog van moi – Chris Rommers

Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.

Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:

Over mij: