Heel af en toe vraagt een klant of ik een koude acquisitie-mail kan schrijven.
Moeilijk.
Voor de goede orde: een acquisitie-mail is een sales e-mail, geen marketing e-mail.
Je mailt niet in bulk naar een grote lijst adressen, maar één op één, gericht aan geselecteerde suspects of prospects.
En je noteert alvast in je agenda dat je die e-mail over een paar dagen nabelt (want je hoopt wel op een directe reactie, maar dat gebeurt eigenlijk nooit).
Waarom zijn koude verkoopmails moeilijk?
De persoon die je mailt kent jou niet. En hoewel jij denkt dat je hem goed van dienst zou kunnen zijn, is-ie waarschijnlijk ook niet geïnteresseerd in je aanbod.
Het heet niet voor niets koude acquisitie.
Vind je koude verkoop per e-mail ouderwets? Of opdringerig?
Kan wel wezen, maar hele volksstammen noeste verkopers rammen er wekelijks tientallen sales e-mails uit. En bellen ze na.
Leuk is anders, maar het werkt – als je het maar vaak doet en consistent opvolgt.
Ik heb geen algemeen acquisitie-mail voorbeeld voor je
hoewel ik daar ook nog een keer een blogje over wil schrijven.
Maar deze keer gaat het over een heel specifiek voorbeeld van een koude verkoopmail.
Dat voorbeeld is niet geschikt voor iedereen. Maar áls je er wat mee kan, dan is-ie goud waard.
You can thank me later.
De voorbeeld sales-mail, uit mijn eigen praktijk
Ik stuurde die sales-mail naar een business coach, die ik volg via haar nieuwsbrief.
Die nieuwsbrief is leuk: enthousiast, authentiek en goeie tips. Maar er mankeert wat aan.
Het zijn namelijk lange mails. Dat is op zich niet het probleem: teksten mogen lang zijn, zolang ze maar blijven boeien.
Maar omdat die coach nauwelijk witregels gebruikt, ontstaat het wall of text fenomeen: een gigantisch blok aaneengesloten tekst, dat je elke lust tot lezen ontneemt.
Da’s niet lekker voor je mailings: je krijgt minder kliks, dus minder conversies en waarschijnlijk meer afmeldingen.
Iedere tekstschrijver weet dat je dat makkelijk op kunt lossen: je hakt dat blok tekst gewoon op in korte alinea’s van maximaal 2 of 3 zinnen. Of zelfs één zin. En als je die laatste dan af en toe vet maakt, heb je meteen tussenkopjes.
Dus ik stuurde haar het volgende mailtje, in reply op een van haar mailings:
Briljant mailtje, al zeg ik het zelf
Want:
- Ik begin met een complimentje – maar niet over the top
- Ik val met de deur in huis, nog in dezelfde zin: ik heb advies voor je
- Ik meld dat haar mails een probleem hebben
- Ik gebruik daarbij een stoere vakterm (maar leg ‘m wel meteen uit)
- Ik geef het advies voor de oplossing
- Ik laat haar zien hoe dat werkt door in haar originele mail (onderin mijn reply) de tekst in korte alinea’s te verdelen
- Ik laat nog even merken dat ik business coaches een beetje snap (want ze werken allemaal met VA’s en ze werken allemaal met e-mail sequences)
Wat ik vooral niet doe:
- Ik maak er geen lange mail van
- Ik maak er geen formele mail van
- Ik probeer niks te verkopen
Amper een sales-mail, zou je zeggen
Ik zal je eerlijk bekennen: ik had ook geen commerciële bijbedoelingen.
Maar terwijl ik aan het typen was, wist ik al: dit hulpvaardige mailtje is eigenlijk gewoon een verkoopmail.
Een wolf in schaapskleren.
Die business coach moest wel reageren.
En dat deed ze ook
Binnen een paar uur kreeg ik deze eerste reactie:
En vijf minuten later volgde deze mail:
Hatseflats.
“Leuk Rommers, maar wat moet ik er mee?”
Nou, als je zelf ook tekstschrijver bent, zou ik zeggen… dûh!
Maar ook als je geen tekstschrijver bent, kun je dit vertalen naar je eigen praktijk.
Paar voorbeeldjes:
- AdWords-specialist: je ziet slechte Google-advertenties voorbij komen. Mail een betere advertentietekst en een keyword-adviesje.
. - Webdesigner: je ziet een knoepert van een technische fout op een website. Mail de oplossing, met het scriptje of stukje code dat daarvoor nodig is.
. - PR-bureau: je ziet op een persberichtensite een baggerpersbericht. Mail een perfect geredigeerde versie van dat bericht naar dat bedrijf.
Enzovoorts.
Nee, je bent Sinterklaas niet
Maar probeer het ‘s, een keer of tien of zo. Je belt niet na: die tijd investeer je in wat research en je gratis mini-dienstje.
Als één mailtje tot een klant leidt, is dat een conversie van 10%. Zonder nabellen.
De meeste verkopers zouden daarvoor hun moeder van een flat gooien.
Met een boogje.
Succes.
“Mag je zomaar een koude verkoopmail sturen?”
In dit artikel beschrijf ik een reply op een nieuwsbrief die ik zelf ontving.
Maar in de praktijk mail je een acquisitiemailtje vaak naar een persoon die jij nog niet kent – en die jóu nog niet kent.
Misschien ben je via-via aan een e-mailadres gekomen, of heb je het online achterhaald, via LinkedIn of een website.
Dus rijst de vraag: mag dat nog, met alle anti-spam- en privacy-wetgeving van tegenwoordig?
Antwoord: strikt genomen mag je iemand niet altijd zomaar een verkoopmail sturen, ook niet als het om een persoonlijke ‘1 op 1’ e-mail gaat.
Lees hier meer over spamwetgeving (je vindt daar ook een link naar een ander artikel dat specifiek over koude acquisitie-mails gaat).
Je las een blog van moi – Chris Rommers
Meer van dit soort blogs lezen? Meld je hier aan voor mijn wekelijkse mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je je mailinglijst sneller kunt laten groeien.
Wil je een betere website en meer conversie? Dit kan ik voor je doen:
- De contentsessie – in 1 dag op de rit met die webteksten van je
- De conversie-review – als je website geen leads of sales oplevert
- De consultcall – voor knaagvragen over je site of online marketing
Over mij:
Deze businesscoach heeft zin in een sessie met jou! :-) En vond ook dit blog weer fantastisch.
Ik kan ook niet wachten Veronique ;-)
Ha, ha, mijn favoriete businesscoach en mijn favoriete tekstschrijver-plus hebben een date! :-)
… krijg ik als reactie op deze blog een mailtje van Merlijn Ackerstaff van internetbureau Clearsite. Dat de mooie rooie buttons bij de commentfunctie van m’n blog op iPhones vernaggeld worden. Inclusief linkje naar een uitleg om het snel op te lossen. ‘t Is dat ik al een site heb ;-) Maar voor wie nog een webbouwer zoekt… aanrader.
Leuk idee. Ik ben geïnspireerd. Maar ik kan me er nog geen beeld bij vormen hoe ik dat aanpak als het om kankerpatienten gaat?
Hoi Maartje, dit voorbeeld van een koude acquisitie-mail werkt niet voor ieder bedrijf. Ik zie op je site dat je als ervaringsdeskundige kankerpatiënten coacht (respect), maar zo’n doelgroep ga je niet ongevraagd mailen (sowieso is het meer een B2B-ding). Deel je kennis op je site, via je mailinglijst waarvoor mensen zichzelf hebben aangemeld of eventueel in forums.
Amper een sales-mail. Toen ik nog bloembollenonderzoek deed heb ik in een mail aan een concullega het compliment eens overgeslagen.
“Beste *****, ik begrijp niets van je artikel over mangaan bij tulp.” Daarna uitgelegd welke denkfouten hij maakte bij de interpretatie van zijn veldproeven, en hoe het wel zou moeten.
Zijn baas ging bij mijn baas klagen over mijn negativiteit, en heeft jaren geduurd voor hij me weer aankeek. Gelukkig was het geen sales-mail.
Na zo’n openingszin komt het ook nooit meer goed natuurlijk. ;-)
What the F is een VA? (Als dit een domme vraag is: hit me.)
VA = Virtual Assistant = freelance assistent op afstand, voor verschillende soorten ondersteunende taken (secretarieel, administratief, marcom, enz.)
Wauw! Erg waardevol dit. Ik bekijk even hoe ik het op mijn business kan toepassen
Artsen bereiken is ook al zo lastig.
Ik kom vaker websites met overduidelijke fouten tegen. Ik zou dan wel willen mailen maar twijfel heel erg want is het een taalfout of SEO waarin taalfouten hip zijn? Die twijfel wordt veroorzaakt door blogberichten van, sorry, SEO-specialisten en tekstschrijvers zoals jij. :-) Ik zie “ZZP-er”, “anti-spam wet” en “e-mail marketing tool” in jouw blogberichten staan. Moet ik jou dan ook mailen?
Voor de duidelijkheid: dit is geen kritiek of klacht of negatieve feedback. Den duvel weet dat ik niet foutloos schrijf. Het is een “waarom?” waar ik maar geen antwoord op krijg en ik blijf naar het antwoord zoeken. Mijn neus is blauw van al de deksels maar ooit moet er toch iemand zijn die een pleister aanreikt.
Yours truly is in ieder geval collegiaal dankbaar en heeft al die fouten eruit gehaald. ZZP-er met een streepje zat gewoon verkeerd in m’n systeem, en die andere… tja, da’s inderdaad een soort van SEO-beroepsdeformatie uit het verleden (want spelfouten maken t.b.v. SEO is tegenwoordig niet meer nodig). Dus merci. ;-)
Zelf pas ik vaak een andere manier toe voor koude acquisitie. Dit werkt best goed. Ik gebruik de volgende volgorde:
– Probleem beschrijven van de lezer
– Consequenties van het probleem beschrijven voor de lezer
– Gratis content aanbieden die de lezer kan helpen bij het oplossen van dit probleem
– Aanbieden mij het probleem op te laten lossen en of ik dat toe kan lichten in een gesprek
Werkt tot nu toe altijd erg goed!
Hoi Chris, interessant stukje. Ik heb wel een vraag. Je geeft hier een reactie op een mail van iemand maar ik zie geen voorbeeld van een koude acquisitie mail. Heb je die ergens?
Hoi Marcel, nope, alleen de ideeën die onderin dit artikel staan.
Specifiek voor jou kan ik me voorstellen dat het niet zo ingewikkeld is om aan/op een site van een prospect te zien dat jullie dienstverlening bij het verdienmodel van die prospect zou passen, en daar een gepersonaliseerde spin aan te geven.
Bijv:
Verrek, kijk, toch nog een voorbeeld.
Doe mij maar 5% van elke klant die je ermee binnenhaalt. 😀
Hoi Chris, dat is snel :-) . Dank je. Duidelijk. Lekker kort en bondig. Ik hou er van!